Doing Interculturality in the English Classroom
Doing interculturality in the English classroom:
a series of intercultural activities designed for the English as an Additional Language classroom.
This e-book was created to offer some examples of intercultural activities that can be done in the English as an Additional Language (EAL) classroom. The activities here proposed were the final assessment outcomes of a postgraduate course that took place in the second semester of 2016 at the Programa de Pos-Graduação em Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina, Brazil. The course’s instructor was Gloria Gil, and 12 students attended the course (four PhD candidates and 8 Master’s students). The course was called “Interculturality in additional language teaching and learning”. During this course, participants reflected on the meanings of culture, language and identity and their relation with the teaching and learning of additional languages. This course mainly explored different theories on language and culture and the different pedagogies that emerged from them. The students, either individually or in pairs, developed activities or cycles of activities which have creativity as an essential element. These activities reflected the authors’ different understandings of what an intercultural pedagogy is about, based on each student/pair of students’ personal and professional experience and contact with the theories.
Este e-book é uma coletânea de atividades ou ciclos de atividades pedagógicas interculturais idealizadas numa disciplina que ocorreu no segundo semestre de 2016 no Programa de Pós-Graduação em Inglês (PPGI) da UFSC em inglês. A professora do curso foi Gloria Gil e 12 estudantes participaram do curso (quatro alunos de doutorado e 8 de mestrado). O título do curso era “Interculturalidade e ensino e aprendizagem de línguas adicionais”. Durante esta disciplina, os participantes refletiram sobre os significados de cultura, língua e identidade e suas relações com o ensino e a aprendizagem de línguas adicionais.A disciplina explorou principalmente diferentes teorias sobre língua e cultura e as diferentes pedagogias que emergiram delas.
Os alunos, individualmente ou em pares, criaram 10 atividades ou ciclos de atividades que refletiram seus diferentes entendimentos sobre o que é uma pedagogia intercultural, com base na experiência pessoal e profissional de cada aluno / par de alunos e contato com as teorias.
Este e-book foi criado para fornecer alguns exemplos de atividades interculturais que podem ser realizadas em salas de aula Inglês como Idioma Adicional (EAL).
Organizadores:
Gloria Gil, Daniel Reschke, Paula Michels, UFSC, 2017.
(clique na imagem para download)